torsdag 21 augusti 2014

Att få alla att känna sig välkomna, viktiga och behövda.

Det är underbart när eleverna kommer tillbaka efter ledighet. Efter en lång ledighet som sommaren känns det extra viktig att få alla elever att känna sig just delaktiga, välkomna, behövda, sedda och nyfikna på det nya läsåret.

Jag älskar den kollegiala "delarkulturen" som finns på twitter, Facebook och andra social forum.
Det var från ett sådant forum jag fick idén till att göra "Goodiebags" till mina elever som uppstart.

Tack ugglornasnaste.moobis.se för inspirationen.

Jag använde i princip samma upplägg, men till åk 6. Funkade hur bra som helst. Inget snack om vad alla gjort under sommaren utan bara fokus på de förväntningar vi har inför åk 6.
När vi pratat länge om goodiebagsen och pusslat ihop vårt klasspussel gick vi över till att skriva ner vilka förväntningar vi har inför åk 6.
Här är resultatet:


Så här såg mina Goodiebags ut:

Ja, allt detta låg i en fin grön hundbajspåse med en namnskylt knuten runt om.

Det här stod på lappen som förklaring till sakerna i Goodiebagen.





Av pusselbitarna byggde vi ihop det här. En lite annorlunda pussel för att symbolisera att våra olikheter passar ihop och gör oss starka tillsammans.

//Hanna

2 kommentarer:

  1. Kul å bra gjort! Härligt att se å läsa! Lycka till med detta läsåret! Hälsningar Susanne

    SvaraRadera
  2. Kul gjort med goodiebag! Härligt att se å läsa! Ha ett härligt läsår!

    SvaraRadera